agar semua tersenyum dengan ku

Alfatihah buat abg tersayang

Alfatihah buat abg tersayang
Muhammad bin abdol razak

spain's culture

SALAM..HOLA..
kenape lak aku nak bercerita tentang saqofah spain lak ni..mcm la aku ni org spain(klu org makan potai tu buat la mcm org mkn potai kan),sememang nye aku bukan nye org spain.dan aku juga bukan pengkaji tentang saqofah spain..cume aku nak cite kat korg...aku dpt mengikuti satu program untuk mengenal bahasa dan saqofah spain di amman(ibu negera jordan).hari ahad hari tu.aku,bukori dan timah(bukori n timah ni kawan2 aku le...) telah dipilih oleh doc spain kite org untuk ikut dia g ke amman untuk mengikuti program mengenal saqofah spain dan bahasa nya...sebenar nye aku bukan nak g sangat tau.tapi klu g sane dapat surat cuti..make aku boleh ponteng semua kelas hari ahad tu..ape lagi dengn ragus n rakus nye aku pn menepekkan diri aku untuk serta dalam program tu ...
seramai 25 org pelajr yg g,melayu ade dalam 3 org.cine ade dlm 2 org ,4 org plestin dan selebih nya arab jordan.kite semua di bawa ke amman dengn menaiki bas universiti,bas ni sebiji mcm bas askar tau.warne dia hijau memang sebiji le...untuk pengetahuan korg universiti aku ni(name dia al albayt) asal nye adelah markaz tentera.lepas tentera di pindahkan kat tempat lain baru la ia dia bina sebagai sebuah universiti.tu yg bangunan kat universiti aku ni mcm kotak2 je..ok2 nnt aku cite balik pasal universiti aku lain kali kite balik cite pasal perjalanan aku ke program tu..
sejak dari tahun satu.aku tak penah naik bas ni tau..aku hanye mampu melihat je dia bergerak..(mcm nak sangt naik bas yg tak moden ni) ni la kali pertama aku naik.dalam pukul 11 waktu negara syam.aku pun sampai di kolej diploma spain di amman.kat situ aku ingt ada la pertunjukan pakaian spain ke,makanan spain ke,tarian ke.ni tak haram nak ade..yg ade cume buku2,dan guru spain yg nak sampaikan sesuatu kat kite org..doc spain ni bagi tau kite org pasal kehebatan spain..mcm mane nak pelajari bahasa dia, dan dia buat cikit ujian kat kite org tentang bahasa spain..sememang nye pelajar melayu la yg paling menonjol.kite org dapat mengharumkan name negara.(mcm atelit sukan je kan)kite org dapat pujian dari kedutaan tu.dia kate bdk2 melayu cepat dapat sesuatu bahasa,ape lagi..naik kembang la kite org.hidung aku mase tu kembang kuncup- kembang kuncup la..hahhaha.ade la dalam 4 jenis program yg dia de kan untuk kite org..antara nye.

-mengenal bahasanya
-buku yg diterjemah kedalam arab mahupun spain
-menguji kefahaman bahasa spain kite org
-belaja spain menggunakan kom

tu je kot

lepas je setel semua program,aku ingtkan ade la makan2 ke kan..selalu nye klu kite kat mlaysia,ade je program mesti ade mkn,tak kesah la..program tu kecik atau pun besar.sehinggakan main kutu pun..klu berkumpul ahlinya mesti ade makan(apelak jauh sangt ni..sampai main kutu pun masuk tp main kutu tu saqofah kite tau)tp progrm kat spain ni takde makan2,jadi pinggang aku yg asal nye 34 jadi la 32.sbb lapa.nak naik pening aku sbb angin kat perut dah naik kat bahagia kepale..balik2 je aku terus melantak nasi.baru la selesa perut aku..akhir sekali.aku balik kat umah pukul 3 petang waktu jordan.

sebenr nye kan,bg aku la..seronok gile tau klu kite ni dapat belaja n tau bahasa dan saqofah sesebuah negara salain malaysia.bnyk yg baru kite dpt.bnyk pengalam yg kite jumpe..oleh itu..kite kene keluar dari kampung kite untuk meninba pengalaman..hihihii.bye2
salam

aku ngn bukori bersama doc spain aku yg cute sangt2


anuar ,aku dan sape tah aku pun lupe name mamat ni


mahasiswa yg terlibat bersama doc spain


~aku ,timah & bukori~


arab kawan aku tu cube2 nak ngorat cine seblh tu lak hihhihi


tengah godek2 komputer(mase ni la dapat pujian tu)

Reply