agar semua tersenyum dengan ku

Alfatihah buat abg tersayang

Alfatihah buat abg tersayang
Muhammad bin abdol razak

musim sejuk

salam

sekrg ni kan aku kat jordan dlm musim sejuk..korg yg kat malaysia mesti ingt yg musim sejuk ni best sangt kan.boleh main salji dan lain2.tp pada hakikat nye musim sejuk ni ade jugak yg tak best nye..bukan aku tak bersyukur la..cume aku nak bg tau beberape perkara yg menjadi kesulitan dalam mase musim sejuk ni

1)mengambil air sembahyang

-klu tak solat dosekan,jadi wajib kene solat.solat pulak kene amik wuduk kan,klu tak amik batal la.amik wuduk kene gune air betul tak..ni yg payah ckit..dalm musim sejuk ni kite org kene tahan air sembahyg tu sekurang2 nye untuk 2 solat.lebih baik untuk kelima2 solat.sejuk siot amik air sembahyag.mengigil-gigil..lebih2 lagi klu waktu subuh,lagi la..berjihad tau nak amik air sembahyg.walau payah mcm mane pun kene gak amik..sbb tu wajib..

2)mandi

-bab ni kite org memang berbeza ngn org2 kat malaysia la..klu kat melaysia kite kene mandi sekurng2 nye 3 kali sehari kan.klu tak mandi la kat malaysia,bau bawang campur kuah asam la korg..tp kite org kat cni,jarang gile mandi.seminggu tu ade dlm 2 kali je..aku penah buat rekod,ta mandi 2 minggu.mase tu..bnyk dah berubah fizikel aku..rambung dah mule bersalji,badan dah mule jadi tebal dek daki,tapi tak berbau tau.sbb sejuk ni payah nak berpeluh tapi bile sekali dia berpeluh..sebatu dah bau,tengik gile..ade mcm bau ayam yg korg peram selama 3 tahun kot.hihihihi

3)basuh baju

-bab ni lebih kurang gak beza nya.klu kat malaysia kan.kite kene basuh baju hari kan.tapi kat cni tk payah le..sbb kite payah nak berpeluh.jadi baju tu tak busuk2 le..kecuali badan kite tu memang jenis bau bawang n halia.kene la basuh gak.tp klu nak basuh musim sejuk ni memang sengsara tau.nak beku tangn2 korg.tu yg wajib kene ade mesin.klu tak de.nnt korg akan rase tangn korg ni mcm kudung je. sbb kebas deksejuk gile...

4)qodo' hajat

-bab ni mals la aku nak story bnyk2 kan kang kotor lak org kate.hihihi tp klu boleh tahan tu tahan la dlm bab ni.klu boleh biar la dua hari sekali ke..hahaha lu terpakse gak nak wat mcm mane kan..tp memang tak boleh la mcm musim pans.sia[ boleh bermimpi ngn berangn sekali dalam tands tu..klu musim sejuk sekejab je..tp jgn lak sbb sejuk sampai istinjak pun tak sempat.huhuhuhu

5)masak

-memasak dah la satu benda yg paling mls nak buat klu kene giliran tu rase mcm kene bale je di buat nye..tp masak jugak la..klu tak kang kawan2 lapa la pulak kan.cian kat perut kwn2 aku g gemuk2 tu..aku ni slim je..hihihi.perasaan menymapah pada memasak bertambah apabila musim sejuk ni...nak potong ayam..mcm potong ais batu.hihihi

6)bangun pagi

-bab ni memang lebih kurg je kat malay.same ade musim sejuk ke tak musm sejuk same je..cume klu musim sejuk ni lebih ckit la..selimut tu rase mcm batu bate je nak angkat.ade mcm siput pun boleh ckp gak.klu tak di wajib kan solat tu agak nye...mau dok dlam selimut tu 3 hari.ohohohohoho

7)keluar rumah

-keluar rumah pada musim mcm ni..payah ckit kot.sbb klu keluar tu rase mcm maseuk dlm peti asi baik tak payah.klu musim cuti sem la kan.mau dlm 4 hari baru jejak kaki tu ke tanah.tupun klu nak g kedai ke ,ape ke,klu tak..baik dok dlm umah je..menambah kan lemak yg telah sedia ada

8)nak kurus

-klu nak kurus kan badan mase musim mcm ni..tolong hentikan angan2 kosong tu ok.perut korg nnt akan selalu menyanyikan lagu rock untuk meminta makanan.aku pun mase tulis dah mule lapa..walaupun dah makan tadi..klu nak kekal kan berat badan tu ok kot.tp untuk kurus..silap besar la beb.hihihi

9)baju jadi berat

-satu lagi yg aku rimas klu musim sejuk ni kan..baju akan jadi lebih berat dan kembang..klu aku ni sah2 nampak mcm gemuk sangt2 tau..kembung je..mcm ikan buntal bergerak pun ade.

kebanyakn nye klu perkara yg berkaitan ngn air ni mcm kene elakkan je..hihihiisejuk siot.huhuhu
tu je la kesulitan yg boleh aku sampaikan kat korg..klu ade lagi ksulitan yg lagi boleh la bg tau
ye..huhuhu


ok selamat bersejuk bg bebudak jordan n sewaktu ngn nye...

8 Responses Subscribe to comments


  1. dr.jie

    salam ziarah gak.. ingatkan sape.. rupe2nye org kg.. sulit jgk duk kat sana... xpe2.. fighting!..

    12/24/08, 9:05 PM


  2. tawakkilboy

    tau pun...nak tau lebih lanjut meh dtg ni jalan2 hihihihi

    12/25/08, 12:24 AM


  3. Jihani Azhar

    hehe gelinye daki tebal. yak yakk :pp lenkali kalo xmo mandi, hari2 kikis ar daki tu. xda ar warna kulit pon jadik lain. :p

    12/25/08, 2:51 AM


  4. aiSyaLiciOus

    no comment lah! (^_~)

    12/25/08, 10:30 PM


  5. cleo

    klau mcm tu mksdnye tiap kali musim sejuk sume org akan jd gemuks la ye??

    12/26/08, 12:06 AM


  6. Mama Danish

    huhu..bo tu qada' hajat...kt sane kdai jual sabun mandi xlaku sgtla ek...rasenye kalau timbang daki mau berkilo2 kot.hehe

    12/26/08, 5:01 AM


  7. kakchik

    salam tawakkilboy.
    hari tu kakchik dtg buat kunjungan balas rasanya tak sempat tinggal komen tapi kali ni tgk entri menarik ni. tergelak kakchik dok baca pasal musim sejuk ni.
    kat kota bharu ni pun sdg musim sejuk ni (hujan memanjang + angin), gosok gigi tu rasa macam ketar semua gigi.... rrrrrrrr... ssssejjuuuuukkkk
    org kat jordan lagilah sejuk kan.

    12/26/08, 3:37 PM


  8. tawakkilboy

    jihani-bukan tak nak kikis..klu kikis nnt tak la mcm musim sejuk jadi nye.huhuhu

    aisyalicious-hai no komen mcm peanh wat je kan..huhuhu

    cleo-lebih kurg mcm tu la...tapi bukan gemuk la cute..

    kakchik-klu kat malay pun dha sejuk kat cni lagi la bergande2.bukan nak gosok gigi je..menggigil2.tp nak pegaang pun dah nak kebas

    mama-haah sabun dengn syempu memang tak laku..tapi klu minyk wangi memang laku gile...

    12/27/08, 11:16 AM

Reply