agar semua tersenyum dengan ku

Alfatihah buat abg tersayang

Alfatihah buat abg tersayang
Muhammad bin abdol razak

salam tahun baru


salam...

di kesempatan pada hari yg mulia ni kan..aku nak ucapkan kepada korg semua selamat menyambut tahun baru islam..sory la lame ckit tak
update blog sebb hari tu ade ade beberape program yg memakse aku untuk keluar ke kawasan yg tidak mempunyai internet.(ade je cume malas nak g cc semate2 nak
up date blog)

klu korg nak tau hari awal muharam ni kan adelah satu hari yg paling bermakne bg kite semua sebagai org islam tau..hari ini la :

1)hijrah nye baginda ke madinah
2)permulaan perkembangn islam
3)tercipta nya kelender islam dari nya
4)pertukaran buku amalan kita

dan bnyk lagi la..tu je yg aku ingt..

dalam bab hijrah tu kan..aku nak syarah ckit le..(wah..terlebih sudah ,mcm ustaz lak) klu pada zaman nabi kite..baginda berhijrah dari mekah ke madinah untuk menegak kan islam..make kite
semua kene la ikut jugak baginda berhijrah kan..cume penghijrahan kita itu bebeza ckit dengn bagnda.kerana hijrah dalam awal muharram ini terbahagi kepada tiga:

1)hijrah dari mekah ke madinah
2)hijrah dari zaman yg gelap kepada kebaikan
3)hijrah dari baik kepada yg lebih baik

dalam kehidupan kite yg sesuai adalah hijrah yg ke 2 & 3.besar sangt pahala bg kite untuk perubahan yg kite lakukan.demi islam dan agama.
mari same2 kite menuju puncak (bukan akademi fantasia) tapi puncak keredhaan ALLAH.

ok dalam bab buka buku baru bg amalan kite lak..aku nak bg tau korg sesuatu yg aku ingt la..
dalam pepatah arab atau ade juga disebutkan dalam hikam(kata2 hikmah ulama)

"setiap yg didahulukan dengn kebaikkan make ia akan diakhiri dengn kebaikan"

jadi sempena dengn tahun baru ni kan..mari kite same memulakan ia dengn kebaikan..jgn pulak mule kan dengn kejahatan..sebb nnt takut2 hujung tahun ini juga kite akan di akhiri dengn keburukkan.
baik kite mulekan dengn kebaikan.betul tak....meh beramal...huhuhu3

hukum bace yasin malam tahun baru

-ramai org kate yg amalan ni bid;ah(atau pun lebih senag org kate ia bukan disandarkan kepada alquran n sunah) tp hakikat nye
benda ni harus je..boleh nak buat boleh juga tak buat.klu buat lagi baik le...

-selalu nye kat kampung dia org bace yasin 3 kali kan.itu klu mampu la.klu tak mampu,cukup sekali dah la..klu tak mampu lagi..buat la
ape2 yg patut.

-janji kan semua perkara tu baik la...dari kite melalak menyanyi malam2 yg mulia ni...

ok2 ape pun..selamat tahun baru ok...jgn nakal2..

1 Response Subscribe to comments


  1. hezesuze

    kalo kita berpuasa lagi bagus...slmat thun baru

    12/30/08, 12:28 AM

Reply