agar semua tersenyum dengan ku

Alfatihah buat abg tersayang

Alfatihah buat abg tersayang
Muhammad bin abdol razak

softskill "skill kekayaan cara halal"


salam...

hari ni kite org semua di jemput untuk menghadiri satu program yg berjudul "skill mendapatkan kekeyaan halal"dalam otak aku ni pikirkan yg program ni untuk mengajar aku tentang care2 untuk mendapat kan kekayaan secara halal dan mudah..tapi ku sangkakan hujan sampai ke petang rupanya salji di tngh hari(versi jordan),kl

u salji best gak boleh main baling2 tau buat air batu campur ke..penah gak aku terpikir tau.klu salji tahun ni..aku nak beli jagung n kacang.buat ABC.klu boleh la...tp org kate salji tu asid ye ke??..dah2 sambung balik cite aku....

ok2.kenape aku ckp yg sangkaan aku ni melepet(meleset)..sbb penceramah yg datang bukan nak bg skill tentang care2 atau step untuk meniaga tau mendapatkan kekayaan yg halal dan mudah..tapi dia hanye menekankan berkenaan dengn pemikiran yg asas dan dengn pemikirn itu akan mendtg kan kekayaan yg halal.tp ape pun aku rase bagus gak tau..sbb dengn ade nye ceramah mcm ni membolehkan aku berfikir dan mengulas ape yg dia cakapkan..selama aku dok kat dalam program tu kan(tak kan la berdiri,klu berdiri mcm sekolah rendah lak aku.kene berdiri atas kerusi sbb main pemadam mase cikgu mengajar)..aku dapat beberape point:

1.kita perlu selalu berfikir positif..klu ade fikiran yg negatif bermain dalam pemikiran kita.elok kite buang cepat2.sbb pemikiran negatif yg ada dalam otak kita akan menguasai emosi dan akan membawa kita untuk melakukan nya..contoh..klu kita asyik berfikir yg kita kan kemalangn..satu hari nnt kita mesti akan kemalangn.tapi klu kita selalu berfikir untuk selamat.kita kan mendapat keselamatan..ini la pendapat yg di keluarkan oleh doktor tu..

-bg aku..aku perlu menambah ape yg doktor tu ckp.memandai je aku kan(tp betul tau.) mcm ni sebenr nye..sebelom kita melakukan sesuatu.kite perlu fikirkan baik dan buruk benda itu..tapi bile dah mule lakukan kite kene selalu berfikran positif..serta yakin yg kite buat itu baik dan berjaya.dan yg penting sekali tawakkal @tawakkil boy.hihihihihi.aku juga rase tak selalu nya kite kene berfikir pasal yg positif je kengkadang kan kite kene fikirkan yg negatif agar dapat kite bersedia..

2.jgn mudah dikuasai oleh pengaruh persekitaran..sebb ia kan membuatkan kita mundur dan payah untuk membuka ruang pemikiran kita..

hakikat nye..(ni niat asal aku dan kawan mase g program)aku n kawan2 g program tu ada sbb tertentu..sbb nyekan.. mane la tau..doktor tu berkenan ngn salah sorg dari kita org.sbb anak dia ade belaja ngn kita org.anak dia..org kate lawa + cun + syadid.jadi klu nak ngorat anak dia memang payah la..jadi kene la ngorat ayah dia dulu.hihihihi.tapi setelah aku melemparkan(mcm baling buah lak) soalan yg agak mcm membantah pemikiran doktor tu..aku tau dah yg paratus untuk aku menekel ayah dia ibarat mencari bintang dalam hujan lebat..wah! bermadah lak.hihihi

ape2 pun terima kasih aku ucapkan kat ayah budak tu..semoga ape yg dia ajarkan masuk dlam otak dan tak keluar setelah aku tido....

ok salam.....(penceramah mendapat cenderahati dari persatuan)

Reply