agar semua tersenyum dengan ku

Alfatihah buat abg tersayang

Alfatihah buat abg tersayang
Muhammad bin abdol razak

hukum menyambut hari krismas

salam...

ape yg di maksudkan dengn krismas..selama ni korg penah tau tak..mesti tak tau (yakin je aku tuduh korg kan) tp memang betul pun.hihihi..klu betul korg tak tau, angguk laju2 ckit ye.huhuhu.ni aku bg tau ckit sejarah krismas yg aku tau la....

sejarah krismas

-sebenarnye Hari raya yang terbesar dalam agama Kristian ialah Paskah bukan Hari Natal. Hari Natal itu baru dirayakan di Persidangan Rome tahun 354 m

-mulanya Hari raya dia org ni disambut pada 6 Januari. Tetapi Paus Liberius menukar kepada 25 Disember. Gereja-gereja Katholik merayakan hari raya ni pada 7 Januari sehingga sekarang.

-Pendeta bangsa Scythian dan ahli nujum bernama Dionzysius Eziguus menetapkan hari natal pada 25 Disember , tanpa sebarang alasan munasabah .

-Menurut almanak Yulius ,tarikh 25 Disember sebenarnya tarikh lahirnya matahari.

banyk betul khilaf antara dia org..tu secara sejarah je la..

ok2..sekrg ni aku nak bg tau korg lak hukum bg org muslim mcm kita ni menyambut perayaan bukan agama islam....tp kat cni aku bg tau secara ringkas je la....nak yg lagi mendalam g kat blog kawan aku ni..(klik cni).dia membincang kan hukum secara mendalam siap ade dalil n kate2 ulama lagi..

ape yg aku ckp kan kejab lagi ni adalah hasil daripada soalan yg aku ajukan kat doc syariah aku secara ringkas dan kat budak(arab) MA yg jadi kawan aku dari tahun satu lagi.

sebelum tu.. aku nak korg tanye kat diri korg sendiri..perlu ke kite semua menyambut hari raya krismas ni??..klu tak perlu korg tak payah nak tau hukum dia panjang2.cukup korg letak kan kat otak korg..tak payah nak sambut perayaan krismas ni..sbb ia boleh mendatgkan problem pada akidah korg nnt.dah la kita ni byk problem kat amalan..ni tambah lagi problem kat akidah,berape bnyk problem da...

kat ni ade beberape soalan yg boleh kite amik faedah dari nye..

1)boleh tak bg hadiah kat org kristian sempena hari natal?

jawapan nye
: klu dia tak mule kan bg kita hadiah pda hari kebesaran kita..make tak boleh.tp klu dia bg kita hadiah pada hari kebesaran kita mcm hari raya ke..make hukum nye boleh.klu kite saje je nak bg,tak boleh tau.jadi jgn gatal tngan nak bg hadiah tu.baik bg kat org yg septut nye..

2) boleh tak datang majlis perayaan dia org?

jawapan
: klu dia buat kat gereja.tak boleh kite hadirinya sama sekali..klu dia buat kat umah kite tngk lak mcm mane..

-klu dia tu jiran kite....cube elak dari menghadirinya klu boleh la..klu tak boleh.korg boleh je g dengn syarat dia datag meraikan kita pda hari kebesaran kite dahulu.dan korg g tu jgn lak pandai nak makan semua benda,tak pun nak minum semua benda.tngk2 dulu.pandai2 la pilih.klu dia buat majlis keagamaan dia.macam bawa patung ke,sembah ape2 ke,nyanyi ke..jgn join.klu makan2 ok je..(sebaik nye jgn g la senang....klu terpakse lain le..)

-klu dia bukan nye kene mengena ngn korg.dia bukan jiran,kawan atau sape2.jgn dtg.tak boleh bg korg g majlis tu..paham!!

3)boleh tak bg ucapan kat dia org??

jawapan ;klu mase kite raye dulu kan.dia ucapkan selamat hari raya kat kite..jadi kite pun boleh balas mcm tu gak.tp korg penah dengr kan yg perkataan "merry krismas" membawa maksud selamat ke atas tuhan dia org.mcm mane kite nak ucapkan perkataan tu sedang kan dia membawa maksud yg mengsyirikkan ALLAH. care nye mudah..korag tak payah ckp merry krismas.cukup dengn mengatakan 'selamat hari raya ke,mabruk(dalam bahasa arab) ke,semoga gembira di hari raya ke,pandai2 la korg kan..


ok la....tu je yg aku sempat tanye kat doc aku n kawn aku tu.

peringatan
.ape2 pun yg kite buat tu(mcm bg hadiah ke,dtg masjlis ke,ucapakan selamat hari raya ke) bukan nye meraikan hari kebesaran dia org.kite cume menghormati dia je..ingt tau..bukan raikan..cume menghormati.jgn salah tu.klu kite raikan bermakne kite membenar kan agama dia org. boleh jadi syirik tu..bahaya.mintak2 jauh..

ingt klu nak lebih jelas korg klik kan kawn aku ni tau..klik cni

semoga kita terpelihara dari segala gangguan yg membawa kite kepada kekufuran...
salam...

3 Responses Subscribe to comments


  1. hezesuze

    emmm...kalo time keje dulu kira suka bab cuti krismas je la...

    12/23/08, 6:42 PM


  2. tawakkilboy

    tu tak pe je kot..cuti lagi best time2 keje ni.klu time belaja cuti la nikmat paling berharga,,,,hahahha

    12/27/08, 11:12 AM


  3. I love Jesus

    selagi cara kita menyambut dengan cara yg betul...x salah...jangan mengundang kemarahan agama orang lain...hehehe

    10/13/10, 8:55 PM

Reply